maanantai 10. helmikuuta 2014

Tallinna 8.-9.2.2014, Lauantai

No ny on kotiuduttu pieneltä viikonloppureissulta. Takana on tosi hauska retki, tosin tänä aamuna nukutti ihan kamalan paljon, ja Mikon puolesta tosissaa harmitti, kun se joutu aamulla heräämään niin aikasteen. Muuten fiilikset on huipussaan viikonlopun jäljiltä! Lähdettiin lauantaina aamuyöllä ajaan Helsinkiä kohti ja eilen sitten palauduttiin kotiin, vähää vaille yksitoista illalla. Vaikkei ton pidempää reissussa oltukaan, ehdittiin nähdä ja touhuta paljonkin siihen nähden. Eli, kuten varmaan arvasittekin, seuraavakasi on tiedossa, pienimuotoinen matkakertomus :)

LAUANTAI:

Herätys oli tosiaan 04:00 ja puoli viiden kieppeillä lähdettiin suhaileen kohti Tamperetta, josta nappasimme pikkuserkkuni avokkineen mukaan. Piskit oli edellisenä iltana viety hoitoon tädilleni landelle. Viideltä lähdettiin ajelemaan Helsinkiä kohti. Hieman yllättäen pysyin hereillä koko menomatkan, olin meinaan nukkunut sellaisen reilun tunnin verran edellisenä yönä. Yritin perjantaina sänkyyn jo kymmenen aikoihin, mutta kun se uni ei tule, niin se vain ei tule. Plää!

Auto tuli mukaan Viroon ja lähtöselvityksessä piti olla tuntia ennen laivan lähtöä, eli siiinä puoli kahdeksan aikaan. Oltiin todella hyvissä ajoin satamassa ja jonkin aikaa saatiin autossa jumittaa ja odotella. Kyytinämme oli Tallinkin Star- laiva ja matkalle päästiin jo vähän ennen puolta ysiä.

Oltiin varattu etukäteen laivalle aamiaisbuffet ja päästiin siis melkolailla suoraa syöpöttelemään. Meistä ei käsittääkseni kukaan ollut aiemmin syönyt Tallinkin buffetissa, ja joka tapauksessa, edellisestä laivan aamiaiskerrasta oli kaikilla jo kulunu pitkän aikaa. Hyvät setit oli tarjolla ja innostuin kasaamaan itselleni hirveän annoksen tavaraa lautaselleni ja suunnittelin kuinka söisin kaikessa rauhassa seuraavat pari tuntia, minkä verran matkan piti kestääkin.

No, ihan hyvä suunnitelma, MUTTA, meri ei ollut suotuisimmalla päällään ja laivaa rupes keikuttaan ihan kiitettävästi mun makuuni. Mun rupee tekeen tosi pahaa se ja rupeaa tosissaan ottaan tasapainon päälle. Porukka varmaan luuli mun olevan jossain armottomassa humalassa kun horjuin ja jouduin tarraamaan tukea millon mistäkin. Plääh. Onneksi ylös ei kuitenkaan sapuskat tulleet. Sain tuhottua lautaselliseni ja lopun aikaa närpin appelsiinin lohkoja. Olin TODELLA kiitollinen kun päästiin laivasta pois :D

Laivasta ulos päästiin joskus vähän yhdentoista jälkeen ja päätettiin lähteä tutkimaan läheisiä kauppakeskuksia. Hotellille pääsi kirjautumaan sisään kuitenkin vasta kahden aikoihin. Mulla ja pikkuserkullani oli mielessä tietyt paikat missä haluaisimme käydä: Pikkuserkkuni halusi kiertää paikallisia lelukauppoja, kartuttaakseen nukkekokoelmaansa ja itsehän halusin käydä Hello Kitty kaupoissa! Ja tässä kohtaa on pakko todeta: Onni on hyvä aviomies, joka pärjää liikenteessä, myös vieraassa maassa. Okei, olihan tää Mikolle jo kolmas kerta siellä suhaillessa, mutta itse en uskaltaisi vieläkään Virossa, tai missään muussakaan maassa, hypätä rattiin.

Ensimmäisenä suunnattiin Ülemiste- kauppakeskukseen (Suur-sõjamäe 4). Täällä päädyttiin heti alkuunsa etniseen kauppaan, josta lähti pari pientä, kivaa juttua mukaan, kuten perhos-kangasmerkki. Samaisessa keskuksessa pääsin myös Kitty kaupoille! Oi onnea! Sieltä mukaan tarttui pari tuliaiset ja itselleni ostin Hello Kitty juomapullon, sen kanssa kelpaa salilla sitten touhuta :D Kierrettiin Ülemiste ympäri suhteellisen nopeasti ja päätettiin siirtyä seuraavaan paikkaan.

Seuraavana vuorossa olikin sitten vanha tuttu, Kristiine keskus (Endla 45), jossa ollaan Mikon kanssa kerran aiemmin käyty, vuonna 2010, kun oltiin edellisen kerran tälläisellä lomareissulla, Tallinnassa. Siellä tärkeinpänä oli ensimmäisenä suunnata pehmiksille :D Kristiinessä oli putiikki (Kutsun sitä saunakaupaksi,, kun en oikeaa nimeä muista), josta ostin pari vaniljasaippua palaa. Aiiiiivan ihanan tuoksuset. Samaisia "saunakauppoja" oli lähes jokaisessa kauppakeskuksessa, missä käytiin. Sydämeni itki vaan taas litrakaupalla verta, kun meillä ei ole omaa saunaa. Olis ollut vaikka mitä ihanuuksia, mitä ois haalinu mukaaansa, jos vaan semmoinen sauna ois.  Järkytyksekseni, Kristiine keskuksesta oli poistunut Hello Kitty kauppa, jossa 2010 kävin. Onneksi Ülemistessä pääsin sellaisessa käymään, muuten olisi poru tullu isolla tytöllä.

Kun Kristiine keskus oli kierretty, kello oli jo sen verran, että päästiin kirjautumaan hotellille. Hotellina oli taasen vuodelta 2010 tuttu Tallink Express. Ikävä kyllä, muistin hotellin olleen siistimpi. Tai, lähinnä tämän kertainen pettymys koski huonettamme, ei niinkään koko hotellia, joka itseasiassa sattui olemaan remonttissa. Ei ollut mikään maailman miellyttävin soppi, varsinkaan vessan osalta. Aamupala sunnuntaina oli kyllä todella hyvä, siitä täydet pisteet, kuin myös mukavalle henkilökunnalle.

Ei viivytty kovinkaan kauaa hotellilla, vietiin vaan osa kamoista huoneisiin, jätettiin auto leppäämään parkkiin ja siitä lähdettiin etenemään jälleen kohti uusia seikkailuja, eli lähdettiin kävelemään kohti Viru keskusta (Viru 6).

Viru Keskuksesta ei itsellä tarttunut mukaan mitään, se kierrettiin aika reippaaseen tahtiin ympäri ja siirryttiin sieltä piakkoin Kaubamajan puolelle (Gonsiori 2), joka myöskin tuli kierryttä aika hätäseen. Emme kierrelleet monissakaan putiikeissa keskuksia kierrellessä, lähinnä lelukaupat ja satunnaiset erikoiskaupat vetivät puoleensa, tämän vuoksi aika nopeasti saimme kaikki paikat tutkittua :) Kun oltiin saatu kierrettyä tarpeeksemme, eli n. klo 17:30, päätettiin mennä sapuskoimaan johonki. Hyvin rohkeasti päätettiin mennä tuttuun ja turvalliseen Amarilloon, Viru keskuksessa. Amarillossakan kun ei tule koskaan muuten syötyä ;) Mutta Amarillon on vaan hyvä paikka, ei siitä mihinkää pääse. Itselläni lautasella oli perinteinen Chicken pocket.

Kun Amarillosta oltiin selvitty, lähdettiin taas liikkeelle ja päämääränä oli vaihteeksi hotelli. Kuitenkin ennen, kun menimme sisälle, hyppäsimme vielä autoon ja kävimme heittämässä pienen lenkin, jonka aikana poikkesimme mm. Norde Centrumin Rimissä. Lopulta päädyimme hotelliin ja sovittiin, että mentäisiin vielä illalla kävelemään vanhaan kaupunkiin ja etsimään jotain kivaa pikku kahvilaa, jossa voitaisiin vetästä jotkut hyvät jälkkärit.

En ihan tarkalleen enää muista, mihin aikaan lähdettiin hiipparoimaan kohti vanhaa kaupunkia, mutta joka tapauksessa sinne lähdettiin joskus ennen ysiä. Tosi hieno paikka, tykkään ihan kamalasti sellaisesta. Seuraavan kerran kun otetaan suunnaksi Tallinna, täytyy kyllä ottaa hotelli vanhasta kaupungista. Ihan eri maailmasta, se seutu! Harmittaa nyt jälkikäteen, että päätin jättää järkkärin hotellille vanhan kaupungin reissun ajaksi. Ajattelin, ettei siellä pimeässä juuri mitään kuvattavaa olis, mutta päin vastoin, se olis todellakin pitänyt ottaa mukaan. Pari hassua kuvaa sitten luurilla tuli napsittua.

Taidettiin olla aavistuksen liian myöhään liikkeellä, kun kaikki kahvilat oli juuri sulkemassa oviaan, kun kello oli aivan vähää vaille yhdeksän. Ei kehdattu sitten tunkea mihinkään sellaiseen väkisin, itse muistan kuinka turhauttavaa se on, kun juuri ollaan sulkemassa, ja joku pompahtaa paikalle, tottakai sekin asiakas pitää palvella. Lopulta löydettiin sitten paikka, johon meidät käytännössä kutsuttiin sisälle. Liekö ollut paikan omistaja, joka oli asiakkaita kutsumassa kadulla sisälle. Tosi mukava miekkonen kyllä oli ja herkulliset valikoimat kaikkia leivoksia. Silloin tuli taas se hetki, kun kirosin kielipääni alimpaan...sanonko minne. Mies jutteli kamalasti englanniksi jotain ja olen huuli pyöreänä, että jaa mitä. Sitten jotenkin sain kasattua itseni, ja hei, se keskuteluhan jopa onnistu :D Ymmärsin, mitä heppu selitti tarjottavista ja olin onneni kukkuloilla. Saatiin kaikki hoidettua tilauksemme hyvin ja päästiin herkuttelemaan.

Itse tilasin suklaakakkua ja valkoviiniä, pikkuserkkuni marenki-mustikka leivoksen & kaakaon, pikkuserkkuni avokki tilasi myös suklaakakun & kahvia ja Mikko: Mansikkaleivos ja olut. Se jotenkin osui nauruhermoon meillä kaikilla, lieköhän väsymyksellä ollut osuutta asiaan, mutta se oli jotenkin tosi hauska juttu kun Mikolle tuotiin olut ja mansikkaleivos naaman eteen :D Tämä oletettu omistajakin vain totesi, että täydellistä.

Kahvilasta suuntasimme takassin hotellille, kaikkea kivaa nähtävää samalla tihrustaen. Nukkumaan pääsimme n. 23:00 ja seuraavana aamuna ylös kahdeksan aikaan ja aamikselle.

Huomasin, että tästä tulee taas aivan älyttömän pitkä juttu, ja päätin pätkästä tähän. Jätän lopun matkakertomuksesta myöhemmäksi, teillähän puutuu simmut jos tää vielä tästä pitenee toisella päivällä ;) Joten palataan piakkoin asiaan!